Ordsvall

onsdag, augusti 15, 2007

De fyra B:ena

Beroenden. Jag kan snabbt spotta fram fyra saker som jag, för mig, skulle kunna klassa som beroendeframkallande. Den första är mörk choklad. Det går inte många dagar utan att jag inte avnjuter en bit av den mörka delikatessen. Choklad får mig alltid att må så underbart bra. Njutning på hög nivå som efterlämnar ett piggt och glatt humör. Beroenden medföljer ofta något negativt och i det här fallet är det väl så att har jag en gång snurrat igång hjulet är det nästintill omöjligt att få det att stanna.

Det andra beroendet är Internet. Den oändliga informationskällan och gränslösa kontakten med omvärlden. Uppslagsverket nummer 1 som innehåller i stort sett allt man vill och inte vill veta. Tidsfördriv, underhållning, utökning och bibehållning av sitt kontaktnät, nyhetsupplysning... You name it! Varje dag sitter jag vid min laptop och frossar, länge.

Mitt tredje beroende är fotografering. Kameran följer med nästan överallt. Allt ska dokumenteras och läggas upp för beskådning. Även fotografen själv. Både till vardags och fest. Nya objekt, vinklar och ljus testas. Kommentarer suger jag åt mig som en svamp suger åt sig vatten. Kritik, beröm och påpekanden är guld värda. Jag älskar även att beundra andras fotografier, vilket jag kan ägna mig åt i timmar. Webbplatsen jag använder för att lägga upp mina konstverk och för att beskåda andras besöker jag varje dag flera gånger om dagen. Det om något är ett beroende, vilket blev tydligt nu när den är nere. När kommer den vara åtkomlig igen? "Förhoppningsvis innan morgondagen". Kanske nu? Eller nu? Nej, inte än. Nu då?! Abstinens.

Fjärde och sista beroendet är musik. Ett liv utan musik vore som korv med bröd utan korv. Helt meningslöst och tråkigt. För min del gäller det speciellt progressiv metal och power metal. Band som Dream Theater kan förgylla en annars helt grådaskig dag och få den att framställas som färggrann.

Beroende. Vem har sagt att det ska vara något negativt? Jag varken röker, snusar eller går på droger. Jag knarkar bara choklad, Internet, foton och musik.

Etiketter: , , , ,

4 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida