Ordsvall

fredag, december 02, 2005

Genvägar till framgång

Jag har en dålig egenskap att göra allt för att försöka kringgå att läsa i kursböcker. De är så oerhört tråkiga. Jag tycker om att läsa böcker, det är inte det. Men de här kursböckerna jag har nu är verkligen sövande. Jag kan läsa en sida och komma på att jag inte har en aning om vad jag har läst. Jag vill hellre prova på saker, som i kursen vi håller på med nu. Jag försöker mycket hellre rita diagrammen och komma fram till hur man ska göra tillsammans med andra än att läsa den tunga boken. Det är likadant om jag får en ny teknisk grej. Det skulle aldrig falla mig in att läsa manualen. Försöka själv, fråga andra och googla lite, det kommer man långt på. Men ofta är inte det tillräckligt när det kommer till tentor. Då gäller det att man har läst också. Jag har tenta på tisdag. Gissa hur många kapitel jag har läst? 1 av 9. Tunga kapitel. Tvivlar på att jag kommer läsa så mycket mer än så, tyvärr. Jag pluggar på andra sätt i stället, allt för att slippa boken. Som tur är så består den här tentan av kryss-frågor som man kan öva på på Internet. Men det är bara 30 av alla de som finns där som kommer med, så det gäller att man lyckas plugga på rätt frågor.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida