Ordsvall

måndag, oktober 24, 2011

Tema: Service

På arbetsintervjun till mitt nuvarande arbete bad de mig ge exempel på bra och dålig service som jag varit med om. Jag kan inte minnas att jag gav speciellt bra exempel, nervös som jag var, men sedan dess har jag samlat på mig en hel del erfarenheter av båda.

Majoriteten av de gånger jag har känt att jag fått riktigt dålig service är när kundmottagaren har varit otrevlig eller snål med information. Förresten, byt ut "eller" till "och". Väldigt kortfattade svar som knappt ens svarar på min fråga uppfattar då jag som rätt otrevligt. Kundmottagaren är totalt ointresserad av att hjälpa till och engagerar sig så lite han bara kan. Kanske har han tröttnat på jobbet och borde byta karriär.

Ni kan nog lista ut vad jag kommer att skriva om bra service. Det bästa mottagande man kan få är när man märker att kundmottagaren verkligen vill hjälpa till. Trevlig och engagerad är nyckelorden. Som till och med ger lite extra, mer än vad jag som kund tänkt på att be om. Personen behöver inte kunna allt, ger den mig bara ett vänligt bemötande och försöker ta reda på det jag efterfrågar så är det god service.

Jobbar man inom service ska man tycka om att hjälpa människor och gärna anstränga sig lite ytterligare för att överträffa kundens förväntningar. För vissa är detta något självklart som faller naturligt, men andra kan behöva anstränga sig lite mer.

Heta tips till dig som svarar i telefon i ditt arbete:
  • Lyssna. Klagar kunden mycket så låt honom klaga färdigt, han kanske bara behöver prata av sig.

  • Le! Det hörs när du gör det.
Heta tips till dig som svarar på mail i ditt arbete:
  • Läs igenom kundens mail ordentligt innan du svarar, och läs sedan igenom ditt eget en gång innan du skickar det. Ha inte för bråttom!

  • Tänk på hur du skriver. Korta och koncisa meningar kan verka kyligt och ger ett otrevligt intryck.
Slutligen är mitt hetaste tips att mäta kundnöjdheten! Att be dina kunder om feedback på din service ger dig möjlighet att utvecklas och bli ännu bättre.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida