Ordsvall

måndag, januari 08, 2007

Respekt

Jag deltog i en videointervju idag, ämnet var respekt. Ett tungt ämne. Vad är egentligen respekt? Vissa menar att man kan skrämma sig till respekt, medan jag menar att det då inte handlar om respekt, utan endast om rädsla. Nej, respekt får man om man är sig själv, det vill säga att man är äkta, och inte spelar en roll. Genom att man bryr sig om andra och visar omtanke. Genom att man tar ansvar och visar andra den respekt man själv vill ha. Åter igen tar jag upp den gyllene regeln; Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Jag anser även att det finns en sorts grundrespekt som alla bör visa varandra. Respekten för varje människa, för livet. Detta innebär till exempel att ingen har rätt att ta någons liv, oavsett hur många liv denna person själv har tagit. Hur svårt det än kan vara att visa folk denna respekt, så tycker jag att den är viktig. Dödsstraff är alltså något jag helt tar avstånd från, eftersom ingen har rätt att beröva någon livet. Därför uppmanar jag till respekt för varje individ; familj, vänner och bekanta, tanten i kassan på ICA, mannen på gatan...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida