Ordsvall

måndag, oktober 10, 2005

Snål med rätt att vara det?

Svävade runt i bloggvärlden och hittade nya, intressanta bloggar. I Partybloggen ger en "knegare i krogbranschen" sin syn på krogen, alkohol och party. Jag har tagit mig friheten att citera ett stycke från denna blogg.

"Avskaffa inträde på klubbar. Har folk pröjsat pengar vill man vara kvar tills det stänger. Hur full eller hur dåligt det än är. Folk vill ju ha något för pengarna. Utan att ha betalat inträde är det mycket lättare att åka hem och slagga när man behöver det. Krögarna kan gott betala DJ och artister. Med de profitkvoter de har på alkoholförsäljning finns det gott om utrymme för det."

Jag håller helt med. Många undviker helst att gå för ofta till krogar med inträde, däribland jag. Har man en tunn plånbok kan man inte göra så mycket annat. Men går man ändå dit vill man naturligtvis ha valuta för pengarna. Trots att man upptäcker att det är ett trist ställe måste man stanna ett tag. Det spelar ingen roll hur man mår. Har man betalat, stannar man. Om inte tills de stänger så i alla fall ett tag. Så är det bara. Snålhet? Jovisst. Men kan man klandra oss? Har man liten inkomst gäller det att hushålla med pengarna. Och det är inte så lätt, eftersom det alltid finns saker man behöver köpa. Kläder är ett måste för man vill ju inte gå naken. Förresten, får man ens göra det? Man vill ju inte heller ta på sig vad som helst. Lite snygg kan man väl få känna sig i alla fall. Och i mitt fall behöver jag i så fall också köpa smink, som kostar skjortan. Bara en mascara går på en hundralapp. Frisörbesök lite då och då går inte att undvika. Har man som jag dålig syn, behöver man även linser och allt som hör till, vilket är svindyrt. Och för att inte tala om bensinkostnaderna för de som har bil! Äta måste man också göra. Som tur är behöver jag i alla fall inte betala för maten jag äter hemma, än så länge. Mobiltelefonen kostar också. Nödvändigt? Tja.. nog är det bra att kunna få tag i folk när man behöver det. Så när man väl har lite pengar över är det väl inte så konstigt att man är lite sparsam med dem?

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida