Ordsvall

måndag, februari 19, 2007

Tvång hjälper inte kodningen

Vetenskaplig metod och statistik, 5 poäng, är en obligatorisk kurs på Psykologi fk (fortsättningskurs). Vi på fortsättningskursen lär oss (det är tänkt så iaf) mer om forskningsmetoder och statistik än de på psykologlinjen, vilket jag tycker är lite märkligt. Jag valde att läsa psykologi därför att jag är intresserad av psykologi, jag vill lära mig mer om hur människor tänker och fungerar. Jag valde inte att läsa det för att lära mig forskningens alla om och men. Jag kommer aldrig att bli forskare. Jag är inte ett dugg intresserad av statistik. Jag finner det ytterst tråkigt och har ingen lust att lära mig det. Efter den här terminen går jag tillbaka till ITK. Så vad jag inte förstår är varför kursen är obligatorisk. Låt den vara frivillig att läsa i stället. Jag förstår att det kan vara bra att kunna, och hade jag bara haft ork och vilja hade det säkert varit lärorikt. Nu har jag ingen motivation alls att koda in allt E. Borg förklarar på föreläsningarna. Kodas det inte in i minnet blir det ett fint U på tentan. Klarar jag inte tentan får jag inte alla poäng. Jag måste alltså klara tentan, men hur ska det gå till? Allt jag vill är att koncentrera mig på det jag är intresserad av; kognitionen!

Etiketter:

4 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida