Ordsvall

onsdag, oktober 04, 2006

Paj och Freud

Nej, det blev ingen bulle för mig idag. Åt äppelpaj med glass i stället. Äppelpaj och kaffe, det är grejer det! Och så lite mörk choklad. Mmm! I sådana här fall har detet helt klart makten över jaget. Överjaget har inte en chans att komma in med sitt förnuft, eftersom begäret efter sötsaker är alldeles för stort. Ja, jag håller just nu på att läsa om Freuds psykoanalytiska syn på personlighet. Enligt honom består vi alltså av detet, jaget och överjaget. Vad jag har förstått fungerar detet som den lilla djävulen i tecknade serier som sitter på ena axeln och överjaget som ängeln som sitter på den andra. Mina inlägg kommer nog fortsätta influeras av psykologi nu när jag frenetiskt försöker plöja mig igenom de två böckerna jag har till tentan. Alternativt kommer jag bli så extremt trött på det jag läser att jag inte vill nämna det alls.

Etiketter: ,

9 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida