Ordsvall

onsdag, januari 11, 2006

Sär-skriver du?

Alla dessa särskrivningar, det är inte klokt hur ofta man ser dem. Det är nästan så att man undrar om de växer på träd. Nu menar jag inte att jag är något proffs på att skriva "rätt". Men hur svårt ska det vara att skriva jultomte och inte jul tomte? Visst, när det är jul kommer tomten (klart han gör, tyst nu alla tvivlare), men tomten heter jultomten och inget annat. När jag ändå håller på kan jag ju fortsätta med jätte kul (en jätte som är rolig?), ut bränd het (eh, va?), kyckling lever (hoppsan, glöm inte att döda den innan du äter bara), extra pris (måste jag betala mer nu?), kul glass (nämen så bra, både gott och roligt!)... Jag skulle kunna fortsätta i all evighet. Men min poäng är att det faktiskt är rätt logiskt att man skriver ihop vissa ord. Tänk efter, låter det verkligen som att jättekul är två ord? Trots att jag klagar så tycker jag ändå att det ibland kan vara roande att läsa när folk gör helt galna särskrivningar, men kom igen nu. Det är verkligen inte kul när man läser långa texter som är fulla med särskrivningar.

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida