Ordsvall

måndag, februari 06, 2006

@ At eller snabel-a?

Vem kom egentligen på det lilla tecknet @? Denna förlängning av a:et. Varför just a och varför just en "snabel"? Ligger det något bakom att det ser ut just så, eller är det bara för att någon påhittig människa tyckte att det var snyggt? Det är min stora fundering för dagen.
   Förresten tycker jag att alla borde lära sig att det heter at så att man slipper säga snabel-a. Det är enklare och är egentligen mer riktigt, om jag nu får uttrycka mig så. För inte förstår många vad snabel-a egentligen betyder? Mer än att det är ett a med en snabel och används i e-postadresser. Men vad man egentligen menar med det är det inte alla som begriper. At i betydelsen på/vid är ju det mest logiska, även om nu Svenska datatermgruppen rekommenderar att man ska använda sig av ordet snabel-a. För mig spelar det ingen roll vad folk säger, det skulle bara vara skönt om alla vet vad man pratar om oavsett vilket ord man väljer att använda sig av.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]



<< Startsida